Czas pracy w Hiszpanii

Czas pracy w Hiszpanii – Zmiany 2019

Czas pracy w Hiszpanii – zmiany 2019

12 maja 2019 weszła w życie nowa ustawa (Real Decreto-ley 8/2019) w Hiszpanii, która ma regulować czas pracy w Hiszpanii i jej śledzenie. Każda firma musi prowadzić codzienny rejestr godzin pracy swoich pracowników. Hiszpańskie Ministerstwo Pracy zapewniło, że nie będzie żadnych sankcji dla przedsiębiorstw, które nie stosują się do dyrektywy w sprawie godzin pracy, o ile mogą wykazać, że nadal trwają negocjacje z pracownikami dotyczące sposobu jej wdrożenia.

  1. Firma jest zobowiązana do rejestrowania dziennych godzin pracy wszystkich swoich pracowników. Zapisy te muszą zawierać godziny rozpoczęcia i zakończenia dnia roboczego.

Celem tego nowego prawa pracy jest wyjaśnienie, co robią pracownicy w godzinach nadliczbowych. W tym procesie będzie to również zapis, jakie przerwy występują w dniu roboczym pracowników, takie jak pora lunchu i inne przerwy, które nie są uważane za czas pracy.

  1. Jeśli chodzi o sposób prowadzenia systemu rejestracji, prawo nie ustanawia żadnego obowiązku korzystania z jednego konkretnego rozwiązania technologicznego. Rząd zostawia to właścicielom, którzy uregulują tę sprawę w zbiorowych układach pracy każdego zawodu (convenios colectivos). Jeśli w umowach zbiorowych nie ma takiej regulacji, pracodawca podejmie decyzję po konsultacji z prawnymi przedstawicielami pracowników, jeżeli taka reprezentacja istnieje w firmie, np. związek zawodowy.

W przypadku pozostałych firm muszą one wybrać system, który uznają za najbardziej odpowiedni dla ich działalności.

W każdym przypadku wspomniany system rejestracji, w zależności od tego, który z nich zostanie wybrany, musi gwarantować autentyczność i integralność rejestru czasu pracy. W tych przypadkach, rejestracja musi być przeprowadzana za pomocą systemów geo-lokalizacyjnych ze względu na specyfikę pracy. Należy również przestrzegać prawa do prywatności osób oraz danych osobowych i cyfrowych pracownika.

  1. Firma musi przechowywać te dzienne zapisy w aktach przez cztery lata i pozostać do dyspozycji wszystkich pracowników, którzy o to poproszą, a także dla prawnych przedstawicieli pracowników oraz Inspekcji Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.

Zasada ta nie ma jednak bezpośredniego wpływu na wynagrodzenie pracownika. Służy on jedynie jako system kontroli i pozwoli inspektorom lepiej zrozumieć godziny pracy danej firmy. Płatność za pracę w godzinach nadliczbowych w Hiszpanii musi być wynegocjowana w umowie i uzasadniona za pomocą obowiązkowego zapisu godzin pracy.

Kilka ważnych zasad do zapamiętania

Między końcem jednego dnia roboczego a początkiem następnego musi być co najmniej dwanaście godzin przerwy.
Firmy, które nie przestrzegają obowiązkowego prawa rejestracyjnego, zostaną ukarane grzywną za każdego pracownika, którego godziny nie są rejestrowane. W tej chwili nie będzie żadnych sankcji za nieprzestrzeganie przepisów. Inspekcja Pracy nie planuje również przeprowadzenia konkretnej kampanii informacyjnej, ale w celu znalezienia najlepszego rozwiązania i biorąc pod uwagę skalę zmian, które będą musiały nastąpić w wielu firmach, należy przeprowadzić konsultacje najszybciej jak to się da
Grzywny, które ostatecznie wejdą w życie, wynosić będą 626 euro za lekkie naruszenie przepisów do 6 250 euro, jeśli jest to poważne.
Ta rejestracja godzin dotyczy każdego pracownika dowolnej firmy, niezależnie od tego, ile godzin pracuje i o której godzinie, czy też pracują w domu lub w rzeczywistym miejscu prowadzenia działalności.
Ta ustawa nie dotyczy osób prowadzących działalność na własny rachunek.

Inicjatywa ta powstała z uwagi na dobro pracownika, którego celem jest pogodzenie pracy i życia osobistego oraz poprzez pociąganie przedsiębiorstw do odpowiedzialności za niewłaściwe godziny pracy i nieodpłatne godziny nadliczbowe, które są bardzo często stosowane w niektórych tradycyjnych sektorach hiszpańskiego rynku pracy.

Aby dowiedzieć się jak prowadzić prawidłowo czas pracy w Hiszpanii napisz do nas.

 

One thought on “Czas pracy w Hiszpanii – Zmiany 2019”

  1. Witam serdecznie , jakie może ponieść konsekwencje fińska firma która otworzyła filię w Hiszpanii i oferuje pracę w przedziale 200 godzin miesięcznie lecz na umowie jest godzin 160 , łatwo wyliczyć że co miesiąc jest 40 nadgodzin które oczywiście nie są płacone- proszę o wskazówki co można zrobić z takim fantem.. po 3 latach uzbierało się tego a firma na pożegnanie nie dość że obcięła połowę wyplaty naliczając sobie jakies “niedogodziny” to o tej nie legalnej umowie nagle zapomniala – proszę o jakieś wskazówki, bardzo dziękuję za wszelką pomoc , pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *